Урок № 33.Складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами



Тема: Складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами

Мета: навчити учнів розрізняти за характером взаємозв’язків головну й підрядну частини з послідовною, однорідною, неоднорідною (паралельною) й мішаною підрядністю; формувати вміння схематично зображувати складнопідрядні речення з кількома підрядними у вигляді лінійних і графічних схем, здійснювати синтаксичний розбір речень цього типу; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу опановувати загальнолюдські культурні й духовні цінності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Хід уроку
Організаційний момент.
Актуалізація опорних знань учнів з теми.

2. Які граматичні особливості мають складнопідрядні речення з підрядними означальними і з’ясувальними?
3. На які типи поділяють складнопідрядні з підрядними обставинними?
4. Чи може до складу складнопідрядних речень входити більше двох підрядних частин?


Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку.

Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу.

1) Складнопідрядні речення з однорідною підрядністю.
У цьому типі речень два або більше підрядних однаково пояс­нюють те саме слово в головній частині або всю головну частину в цілому.
Підрядні є того ж самого виду, відповідають на те ж саме питання. Наприклад: Хто тебе любов'ю обікраде, хто твої турботи обмине, хай того земне тяжіння зрадить (В. Симоненко).

2) Складнопідрядні речення з неоднорідною підрядністю.
У цьому типі речень два або більше підрядних по-різному пояснюють головне речення, або пояснюють в головному різні слова. Наприклад: Коли набирають стяги епохи вітру но­вого і висоти, думай, що світ змінити хоч трохи повинен і ти. (Перше підрядне часу, а друге — з'ясувальне).
3) Складнопідрядні речення з послідовною підрядністю.
У цьому типі речень перше підрядне залежить від головного, друге підрядне — від першого підрядного, третє підрядне :— від другого і т. д. Наприклад: Над усім світом стояла така тиша, що було чути, як плакала надламана гілка. (М. Стельмах)
4) Складнопідрядні речення змішаного типу.
У них може комбінуватися однорідна, неоднорідна і послідов­на підрядності. Наприклад: Ми у грозах радісно зростали, щоб у дні ці сонячні прийти, де встають антени над містами і гримлять мостами поїзди. (В. Сосюра) У цьому реченні поєднані однорідна і неоднорідна підрядності.

Закріплення вивченого матеріалу.
Практична робота.
1. Прочитайте речення. Визначте та випишіть складнопідрядні речення з кількома підрядними, складіть їхні схеми.
Усе, що йти нам заважає, зумій одкинути в собі (Б. Сосюра). Хоч на споді лежатиму, та у вічі плюватиму (Нар. творч.). Нема такого хліба на землі, як той, що моя мати випікала на листі горіховому в печі (Д. Павличко). Як важливо, щоб уже в роки дитинства людина відчула, що праця веде її до вершини, з якої відкривається захоплюючий шлях до щастя та нових вершин. Чи знаєте ви, як після нагрітого сонцем дня встає над полинами сивий дим, як млосний чад пливе над степом? Климко прокинувся від холодної роси, що впала йому на босі ноги, і побачив над собою скам'яніло-бузкове небо, яким воно буває лише восени... (Гр. Тютюнник).
Додаткове  завдання.
— Виконайте повний синтаксичний розбір третього і п'ятого речень.
2. Спробуйте за даними схемами визначити види складнопідряд­них речень.
3. Конструювання речень.
За поданими схемами складіть речення, визначте залежність між частинами СПР.

4. Записати подані прислів'я, накреслити їх схеми.
Чоловік довідається тоді, як він мало знає, коли дитина його питає.
Не хвалися завтрашнім днем, бо не знаєш, що той день уродить.
Якби люди і риба не одчиняли роти, коли не треба, то багато лиха оминули б.
Ревів ведмідь не тому, що бджоли кусали, а тому що меду взяти не дали.

5. Переписати речення, вставляючи пропущені коми, в такому порядку: 1) складнопідрядні речення з послідовною підрядністю; 2) складнопідрядні речення з однорідною підрядністю; 3) складнопідрядні речення з неоднорідною підрядністю. Вказати засоби зв'яз­ку між окремими частинами. Визначити вид підрядних речень.
Сьогодні  коли світ так збіднів на найкращі людські цінності й почуття  коли люди потребують розуміння та співчуття  коли людські взаємини  побудовані на довірі  любові та милосерді  перебувають перед загрозою  ідіть до людей (Матір Тереза). Хоча ми з Петром однолітки він вважає що йому треба стар­шинувати наді мною... Тому й досі коли я в полі бачу обрис жінки що несе обід уже не орачеві, а трактористу чи комбайнеру в моїй душі трепетно сходяться ранкові легенди минулого з сьогоднішнім днем. З острахом і невеселою радістю що пробивалася крізь усі тривоги я вискочив на весняну вулицю де кожна калюжка тримала в собі клапоть сонця. Я тихенько відчиняю хатні двері що знадвору пахнуть городом і макухою, а з хати хлібом і калачиками які стоять у нас на всіх вікнах. І все те диво зробило літо за одну однісіньку ніч та й пішло собі далі щоб на світанні коли я сплю знову заглянути до нас (З творів М. Стельмаха).

6. Прочитайте. Зверніть увагу на те, як пов'язуються прості речення у складному. Назвіть види підрядних речень. Накресліть схеми речень, за допомогою стрілок покажіть зв'язки між простими реченнями.
1. Здавалося, морські буруни застигли саме в ту мить, коли буря підняла їх із дна, щоб кинуть на землю та залляти світ. 2. Іван слухав тоненький дівочий голос і думав, що вона давно вже засіяла гори співан­ками своїми, що їх співають ліси й сіножаті, груш й полонини, дзвенять потоки і виспівує сонце... 3. Іван хотів шукати Марічку, але не знав, в який бік іти, бо не помітив, куди вона зникла. 4. Він хотів крикнуть на всі легені, щоб луна покотилась з гори на гору, аж до крайнеба, щоб захитати море верхів, але раптом почув, що його голос пропав би у сих просторах, як комариний писк... тв. М. Коцюбинського).


1. Визначити рядок, у якому зазначено складнопідрядне речення з послідовною підрядністю. Виписати його. Підкреслити граматичні основи, визначити засоби зв’язку. Накреслити схему.

А  Втомившись, вони забирались на біле каміння і лячно зазирали звідти у прірву, з якої стрімко підіймався у небо чорний привид гори і дихав синню, що не хтіла тануть на сонці (М. Коцюбинський).
Б   Неприємно, коли п'явка впивається в жиж­ку,  коли гавкають на тебе чужі пси, коли гуска сичить коло ніг і червоною дзюбкою скубе за шта­ни (О.Довженко).
В  Люди охоче погоджуються з тим, що твердить їх приятель,   проте   наперед  відкидають те, про що говорить несимпатична для них особа або су­противник (І.Томан).
Г  Ніколи не треба забувати про своє призначення і завжди пам'ятати, що митці покликані народом для того, аби показувати сві­тові насамперед, що життя прекрасне, що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мислимих благ (О. Довженко).


2. Визначити рядки, у яких містяться складнопідрядні речення, що відповідають зазначеній схемі. Виписати речення. Підкреслити граматичні основи, визначити засоби зв’язку.
Зазначити вид підрядності.

А  Ніколи не треба забувати про своє призначення і завжди пам'ятати, що митці покликані народом для того, аби показувати сві­тові насамперед, що життя прекрасне, що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мислимих благ (О. Довженко).
Б  Втомившись, вони забирались на біле каміння і лячно зазирали звідти у прірву, з якої стрімко підіймався у небо чорний привид гори і дихав синню, що не хтіла тануть на сонці (М. Коцюбинський).
В  Люди охоче погоджуються з тим, що твердить їх приятель,   проте   наперед  відкидають те, про що говорить несимпатична для них особа або су­противник (І.Томан).
Г   Неприємно, коли п'явка впивається в жиж­ку,  коли гавкають на тебе чужі пси, коли гуска сичить коло ніг і червоною дзюбкою скубе за шта­ни (О.Довженко).

Підсумок уроку.

Опрацювати теоретичний матеріал підручника. До кожного правила дібрати власний приклад складнопідрядного речення.
За поданими схемами-моделями скласти складнопідрядні речення з комбінованою підрядністю.