Урок № 35. Розділові знаки в складнопідрядному реченні з кількома підрядними



Тема: Розділові знаки в складнопідрядному реченні з кількома підрядними
Мета: забезпечити глибоке засвоєння навчального матеріалу з теми, а саме: розрізняти за характером взаємозв’язків головну й підрядну частини з послідовною, однорідною, неоднорідною (паралельною) й мішаною підрядністю, правильно ставити коми між частинами складнопідрядного речення, обґрунтовувати розділові знаки за допомогою правил; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо вживання коми на межі двох підрядних сполучників, між однорідними підрядними, з’єднаними сурядним сполучником або інтонацією; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з кількома підрядними, досліджувати пунктуацію і стилістичні можливості синонімічних синтаксичних конструкцій; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити багатство синтаксичної будови української мови.

Правопис: тире між підметом і присудком; кома між однорідними членами; розділові знаки між підрядними частинами у складнопідрядному реченні.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок за методом «занурювання» з елементами навчального дослідження.

Хід уроку
Організаційний момент.
Настановчо-мотиваційний блок.
1. Психологічна настанова щодо вивчення теми уроку; ознайомлення дев’ятикласників зі структурою уроку.
2. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів з теми.

Блок пригадування теоретичного матеріалу.

Складнопідрядне речення з кількома підрядними частинами.
1. Кількість частин у складнопідрядному реченні з кількома підрядними.
2 Види схем складнопідрядних речень з кількома підрядними.
3. Види підрядності.
4. Розділові знаки у складнопідрядному реченні з кількома підрядними.


Робота в парах.
Правила вживання розділових знаків
1. Сьогодні, коли світ збіднів на найкращі людські цінності й почуття, коли люди потребують розуміння та співчуття, коли людські взаємини, побудовані на довірі, любові та милосерді, перебувають під загрозою, ідіть до людей (Матір Тереза).

2. Коли закінчується  довгий світловий день і гостра спека змінюється м’яким атласним літеплом синього південного вечора, на токах запалюють електричні ліхтарі (О. Гончар).

3. Люди Землі! Зробіть усе, щоб ніде і ніколи не вибухали бомби, щоб усі діти ходили до школи, не знали голоду, і злиднів, щоб у них не віднімали батьківщину, рідних, дитинство; щоб світ став кращим і справедливішим (З журналу).


Блок закріплення практичних умінь і навичок з теми.
1.  Туман   так   погустішав   що   здавалось   ніби  й справді була темна ніч хоч усі знали що сонце не заходило воно ховалось за бортом (М. Трублаїні). 2. Рівні поля нагадували б степ якби не той великий ліс що тягнеться по західній стороні села і творить зелений поперек широкої площини щоб обмежити її розмах (О. Кобилянська).  3.  Сизий  бузок  котрим обсаджені були стежки переліз на їх гладеньке місце і вільно ріс собі там де ходили людські ноги (Панас Мирний).   4.   Ті   що  дивилися   згори   бачили   часом протягнену руку що попадала під промінь місяця (М. Коцюбинський).    5. Мені приснились ночі соло­в'їні дівочі співи пахощі левад весна що дана тільки раз людині і далечінь що не вернуть назад (Леся Українка). 6. І квіткою й калиною цвісти над ним буду щоб не пекло чуже сонце не топтали люди (Т.Шевченко).
1. Коли ремонт трамвайної лінії було закінчено коли дорогу за­лили асфальтом рух транспорту відновився, 2. Я задумався так що не помітив як сіло сонце як стало смеркати, Я. Альпіністи підійшли до табору де було призначено збір усіх груп звідки повинні були почати сходження на Говерлу. 4. Буває така музика яка хвилює душу яка надихає її яка піднімає її над земним, буденним.
Поясніть усі відомі вам орфограми.

Блок застосування здобутих знань у процесі творчої пошукової діяльності.
Визначте, які схеми відповідають поданим реченням. Номери схем впишіть у таблич­ку під відповідним їм номером речень. Вставте пропущені  розділові знаки.
1. Усі знають що кенгуру живуть в Австралії де зазвичай дуже спекотно  2. Австралія найпосушливіший континент на якому чимало територій займають пустелі де багато річок та озер надовго пересихають. 3. Під час посухи деякі тварини ідуть слідами кенгуру бо вони знають що кенгуру в разі потреби самі риють колодязі до 1 метра завглибшки. 4. Проте досі ніхто не може визначити як кенгуру знаходять воду чому вони добувають її саме таким чином
журн.).



Речення №
1
2
3
4
1 — н             3 — с
2 — а             4—д
Варіант відповіді




Літери







Я – редактор.
У кожній схемі, поданій після речення, допущено по одній неточності. Знайдіть і виправте їх. Поставте пропущені розділові знаки.
2. Рідко яка з рослин може похвалитися що росте і при +60°С і при - 30°С так як це вдається кактусам.
3. Не всім мабуть відомо що існує більше 3000 видів кактусів що окремі з них можуть накопичувати до 2000 літрів води!
1. Кактуси які називають колючим дивом чи не найвитриваліші з-поміж усіх  рослин що ростуть на Землі.
4. Американець Лютер Барбанк 16 років працював над вирощуванням кактуса в якого не було б колючок адже кактуси окрім усього це чудовий корм для худоби (З журн.).

Завдання пошукового характеру.
Визначте два речення, в яких на межі простих речень не ставиться кома. Поставте необхідні розділові знаки. Визначте вид підрядності. До третього речення намалюй­те схему.
1. Вони перелетять у ту країну де небо ще синіє як весняне де виноград в долині зеленіє де грає сонця проміння кохане (Леся Українка). 2. Про що їй очерет шепоче тихо де жолудь золотий додолу опада і ходить по гриби старенька лісничиха? (Л.Тендюк). 3. Розповідають легенди що колись у давнину тут де тепер розкинулось її рідне село Крукове була поліська рівнина на якій гуляли вітри (В.Качкан). 4. Вночі Андрій довго не міг заснути бо в хаті було видно од великих зірок на небі і густо пахло холодною м'ятою (Гр. Тютюнник).

Завдання з ключем.
Визначте тип підрядності у поданих реченнях. Варіанти відповідей запишіть у табличку:
1       — однорідна підрядність;
2       — неоднорідна підрядність;
3       — послідовна підрядність;
4       — змішаного типу.

1. Шевченківський форум у Києві засвідчив, з яким подивом відкривають Шевченкову поезію в близьких і далеких країнах, яке враження справляє енер­гія "Кобзаря" на кожного, хто потрапляє в його силове поле (О.Гончар). 2. Денис повернув голову туди, де мало бути його село, і довго вдивлявся в той бік, доки не побачив Беєву гору (Г. Тютюнник). 3. У городі, де грають струни
п'яні, де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані (М.Рильський). 4. Постояв біля Неви, помилувався сфінксами, які сьогодні були кумедно хму­рими, бо розтавала паморозь, пригріта сонцем, і почвалав на величезний по­стійний міст через Неву (В.Шевчук). 5. Коли зграя залетить далеко і в тумані стане тихо, я зупиняюся й наслухаю, що робиться попереду (Г.Тютюнник).



Речення №
1
2
3
4
5
1
— о
3
         3
Відповідь





2
— Р
4
— д
Літери










Підставте під виписані номери речень букви і прочитаєте прізвище українського пись­менника.

Творче конструювання.
Перебудуйте подані речення так, щоб між підрядними частинами кома не ставилася.
1. Він не раз розказував, що тут здавна рибу ловили руками, що ставки аж кишать усякою дичиною. 2. Я родом з отих країв, де пахне медом і весною, де, вилітаючи з гаїв, стрижі шугають над Десною (В.Гринько). 3. Тому я мрію так життя прожити, щоб у плодах мої хилились віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій (М.Стельмах). 4. Будем слухати з тобою, як степи співають, як шумлять широкі ріки... (О. Олесь). 5. Я бачив, як зірниця впала, як на снігу вона палала... (Д. Павличко).

        Коли пісні мойого краю пл..вуть у рідних голосах мені здаєт..ся що зб..раю цілющі трави я в лугах (М. Рильський).
Коли б сп..тав мене хто/небудь яку музику любив я у ран..ьому дитинстві який інструмент яких музик я б сказав що більше за все я любив слухати кл..пан­ня коси (О. Довженко).
Ярема гнувся бо не знав не/знав сіромаха що виросли крила... (Т. Шевченко).
Благословен той день і час коли прослалась кил..мами земля яку сходив Та­рас малими босими ногами земля яку скропив Тарас дрібними росами/сльозами (М. Рильський).
Сумно й смутно людині коли висихає й сліпне уява коли об..ртаючись до найдорожчих дж..рел д..тинства та отроцтва нічого не бачить вона дорогого не/­буденного ніщо не гріє її не будить радості ані людяного суму (О. Довженко).

На замітку учневі.
Порядок розбору складнопідрядного речення з кількома підрядними
1. Характеристика всього речення за метою висловлювання та будовою.
2. Вид складного речення — складнопідрядне з кількома під­ рядними.
3.    Кількість простих речень у складному.
4.    Вид підрядності — послідовна підрядність, однорідна чи неоднорідна супідрядність.
5.    Розділові знаки.
6.    Кожна частина складного речення аналізується як просте речення.

Зразок  розбору
Вже було за південь, коли минули ліс і виїхали на чистий степ, що легенько піднімався вгору. (О. Маковій)
Речення розповідне, неокличне, стверджувальне, складне (3 речення), сполучникове, складнопідрядне з послідовною під­рядністю, коми між частинами складного.

1.      Вже було за південь, ... — реч. головне, односкладне, безосо­бове, непоширене, повне, неускладнене.
Головні члени речення:
присудок — було за південь — складений іменний, вираж. дієсл.-зв'язкою бути та ім. південь.
2.      ... коли минули ліс і виїхали на чистий степ,... — реч. під­рядне обставинне часу, односкладне, неозначено-особове, поши­рене, повне, ускладнене однорідними присудками.
Головні члени речення:
присудки — минули, виїхали — прості дієслівні, вираж. дієсл. дійсн. сп., мин. ч., мн.
Другорядні члени речення:
1)   ліс — прямий додаток, ім. ч. р., II в., одн., З. в.;
2)   на степ — непрямий додаток, ім. ч. р., II в., одн., З. в. з прийм. на;
3)   чистий — узгоджене означ., якісний прикм., ч. р., одн., З. в.
3) ... що легенько піднімався вгору. — реч. підрядне, означаль­не, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.
Головні члени речення: підмет — що — відносн. займ. у Н. в.; присудок — піднімався — простий дієслівний, вираж. дієсл. дійсн. сп., неперех., недок. в., мин. ч., одн., ч. р. Другорядні члени речення:
1)      легенько — обставина способу дії, вираж. прислівн.;
2)      вгору — обставина місця, вираж. прислівн.











За поданими схемами-моделями скласти складнопідрядні речення з кількома підрядними: