Урок № 22. Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому



Тема. Складнопідрядне речення,  його будова і засоби зв’язку в ньому
Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити дев’ятикласників з поняттям про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень у текстах; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складнопідрядних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у дев’ятикласників повагу до видатних постатей українського народу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Хід уроку
Організаційний момент.
Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку..
Вступне слово вчителя. Ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника.
Актуалізація опорних знань учнів.
Робота в групах.
Перша група досліджує  місце підрядного речення відносно головного.
1. У кожній родині, де підростали дівчата, скриня мала повнитися рушниками.
2. Найбільше обрядових сюжетів, пов’язаних з рушниками, збереглося у весільному церемоніалі.
3. Рушники подавали і брали, коли йшли у старости, пов’язували молодих, прикрашали гільце на дівич-вечорі, на рушничок ставали після вінчання у церкві.
4. А коли син вирушав із дому в далеку дорогу, мати дарувала йому рушник. щоб беріг від лиха.

Друга група учнів досліджує засоби зв’язку в складносурядному реченні.
1. Життя тільки тоді має сенс, коли людина створює нове, красиве, хороше в ім’я щастя людства ( В. Собко).
2. Я, що тебе любив, тобі назустріч плив (М. Шевченко).
3. Як добре знати, що тебе веде твій власний шлях – єдиний із можливих, що легші є, але нема ніде таких упертих і таких щасливих ( Л. Первомайський).
4. Горе тому, хто потвору війни кличе устати з важкої труни…( М. Рильський).

Третя група з поданих пар простих речень складає складнопідрядні, до складених речень записує варіанти, змінюючи позицію підрядного щодо головного.
1. Я піднявся на гору. Я хотів помилуватися пейзажем
2. Настала ніч. На небі засвітилися яскраві зорі.
3. Я запізнився на виставу. Я не розрахував часу.
4. Я не міг відійти від картини. Картини ніби причаровували мене.
5. Надворі був березень. Термометр показував квітневу температуру.
6. Книжок на виставковому стенді було чимало. Потрібного посібника я не знайшов.

Четверта група учнів знайомиться з матеріалом підручника, шукаючи відповіді на питання.
1. Що називається складнопідрядним реченням?
2. За допомогою яких сполучних слів і сполучників з’єднуються частини з головною в складнопідрядному реченні?
3. Які особливості інтонації складнопідрядних речень?
4. Які є види складнопідрядних речень?




1. Хто в захваті вміє горіти, той буде повік молодим (Л. Дмитренко). 2.Хата біліє ярко між зеленими тополями, та блищать ясні віконця (Марко Вовчок). 3. Життя не має ціни, і тільки воля дорожча за життя (Нар. творчість). 4. Добре тому жить, чия душа і дума добро навчилась робить (Т. Шевченко). 6. Де дбайлива рука ходить, там золота пшениця родить (Нар. творчість). 7. А навколо озера сосни, які в хуртовину натомилися шуміти, шепочуть у сні (М.Нагнибіда). 8. Ніколи не соромся запитувати те, чого не знаєш (Нар. творчість). 9. Поле вступило у тінь, бо наплинули з обрію хмари (П.Тичина).10. Я люблю дивитись, як гаї синіють, як пташки співа­ють, – слухати люблю (В. Сосюра).11. Ми хочемо, щоб ми­тець був істориком, філософом, політиком, організатором життя і провидцем його (О. Толстой). 12. Роби тільки те, що гідне шани, хоча б і дочекавсь догани (Нар. тв.).
.

1. Третьої днини по приїзді знявся в одному з шатрів гамір. Він не втихомирився за два дні.
2. Стежкою можна пройти до шляху. Її давно вже протоптали в ліску.
3. Повернувшись додому, Андрій знову цілком  віддався своїй роботі.
4. Усього кілька днів минуло. Прилетіли лелеки, бузьки, бусли, чорногузи.
5. Я була мала. Читала казку про підступного брата Березня й про довірливого Квітня.
6. Тільки-но випав перший сніг. Микита і Таня вперше пішли до школи.
7. Підрозділи зупинилися перепочити. На цьому місці був колись майдан.
8. Рясні дощі тривали кілька днів. Вони геть розмили сірі кучугури снігу.



Творче моделювання.

1. До перемоги прийде той, …
2. Потрібно виконати так завдання, …
3. Стільки докладено зусиль, …
4. Ми попрощалися так, …
5. Допомога прийшла звідти, …
6. Потяг запізнився тому, …
7. Про подорожі мріє кожний, …
8. Тоді вийшов місяць, …


Лінгвістичне дослідження (робота за варіантами).

Варіант 1
Я люблю ті дні, коли поруч рідні люди й вірні друзі.




Пунктуаційний практикум.
1. Як нема в голові то на базарі не купиш. 2. Як боїшся горобців то не сій проса. 3. Щоб рибу їсти треба в воду лізти. 4. Хто боїться ворогів не матиме й друзів. 5. Кота не треба вчити як мишей ловити. 6. Щоб робота йшла на лад треба вчасно її почати. 7. Хто    принижує   чужу   честь той і свою топче.  8. Яку    дружбу    заведеш  таке й    життя    проживеш.  9. Не той друг    що   лащиться   а  той що печалиться. 10. Що собі не мило те й людям не зич. 11. Де більше науки там менше муки. 12. Не відкладай назавтра те що можна зробити сьогодні. (Нар. творчість.)


Виписати з творів художньої літератури 6 складнопідрядних речень. Визначити в них головні й підрядні частини. З’ясувати, як вони поєднані між собою. Накреслити схеми