Урок № 6. Основні правила правопису (за вибором вчителя)



Урок № 6
Тема. Основні правила правопису (за вибором вчителя)
Мета: повторити вивчене про типи орфограм, удосконалювати вміння визначати в словах орфограми й обґрун­товувати відповідним орфографічним правилом ви­бір написання; виховувати любов до рідної землі та її природи; розвивати увагу, пам'ять, логічне й образ­не мислення, емоційну сферу, формувати вміння й на­вички роботи з таблицею, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок повторення вивченого матеріалу.
Обладнання:   таблиця, підручник.
Хід уроку
Повідомлення теми і мети уроку.
Повторення ключових питань теми.
Бесіда.
Запитання для бесіди.
       Що є предметом вивчення орфографії?
       Який зв'язок існує між орфографією й орфоепією?
       Що вивчає орфоепія? Що таке орфогра­ма?
       Які ви знаєте види орфограм?
       Навести приклади слів з буквеними й небуквеними орфограмами.

Робота з таблицею.
Орфограми буквені
Орфограми небуквені
Вибір написання слова (певної букви) з ряду можливих варіан­тів за умови однакової вимови.
Наприклад: веселка (орфограма: букви е-и, що позначають ненаголошені голосні в коренях слів); боротьба (орфограма: букви, що позначають звуки, які уподібню­ються); сказати (орфограма: букви з-с у префіксах з-
(с-), роз-, без-.
Написання слів разом, окремо, через дефіс, апостроф, перенос слів, скорочення слів.
Наприклад: нехтувати (орфо­грама: не з дієсловами); здоро­в'я (орфограма: апостроф); синьо-жовтий, зорепад, пів-Києва (орфограма: написання разом, через дефіс складних слів); проф., доц. (орфограма: скорочення слів).


Виконання вправ на повторення.
Словниковий диктант.
У кожному слові визначити орфограми, вказати орфограми буквені й небуквені. Слова з двома орфограмами підкреслити.
Дивний, березень, відлуння, туманний, пам'ятати, кінець, Львів, усмі­хається, переливається, премилий, приєднатися, з'єднання, прір­ва, розмаїтий, безстрашний, беззмістовний, блакитний, водограй, животворний, яскраво-бірюзовий, пів-Африки, пів'ялини, проф. Наливайченко, директор, імідж, гладіолус, настурція, інвестиція, сузір'я Андромеди, Чумацький Шлях.
Словник.
   Настурція — декоративна рослина; нагідки. Імідж — образ людини, уявлення інших про неї, інколи створюване цілеспрямова­но. Інвестиція — довготермінове вкладення капіталу (коштів) у пев­ну справу, підприємство.
Розподільний диктант.
Запишіть подані слова у дві колонки, вставляючи пропущені е або и, поясніть правопис.
Сон..чко, їжач..ня, арт..лерія, драгов..на, с.рота, множ..на, н..діля, сит.лко, сло­н..ня, муз..кант, лекс.ка, нош..ний, викр..слити, квітн..кар, в..шневий, кріпл..ння, вид..рти, в..ликий, учит..ль, вияв..ти, макс.мум, сов..ня, травл..ння, трубооч..сний.
Я – редактор.
Серед поданих слів шість записано неправильно. Випишіть їх, виправляючи помил­ки. Поясніть правопис.
Боротьба, натхнення, збрискати, допомогти, лехкий, ягідка, вокзал, анекдот, просьба, книшка, мерехтіти, укаска, розпитати, беріска, стерегти, призьба, стешка, дужче, вогко, найважче.
Завдання з ключем.
Запишіть подані слова у дві колонки, вставляючи, де потрібно, м 'який знак. Пояс­ніть правопис.
Стан...те, ін...ший, Хар...ків, квіт...ці, друкарен..., реал...ний, зблиз...ка, ган...ба, указоч...ка, воротар..., дз...об, внучен...ці, плос.кий, ковз...кий, батен...ко, ател...є, Якимович..., носиш..., низ...ко, огіроч...ки, сопіл...ці.
У вписаних словах підкресліть 2-у від початку літеру і прочитаєте закінчення вислову О. Перлюка: 'Щоб вижити, мало крутитись,..."
Вставили ь
Не вставили ь
























Розподільний диктант.
Запишіть подані слова у три колонки.
Семи/кратний, лісо/степ, ідейно/витриманий, гігант/пароплав, пів/Європи, овоче/ молочний, овоче/різка, вело/трек, ордено/носець, ось/коли, ріка/Буг, хліб/сіль, ідейно/художній, пів/яблука, різно/барвний, одно/рогий, інженер/Дищук, все/ одно, Дніпро/ріка.

Завдання з підказкою.
Утворіть від поданих слів прикметники, щоб відбулося спрощення приголосних груп. Винятки, в яких спрощення не відбувається, підкресліть (Їх є шість)

Зразок: якість — якісний. Кількість —

кістка —

швидкість —
під'їзд —
пестити —
тиждень —
щастя –



щастя    
хвастатись —
форпост —
контраст —
пристрасть —
радість 
перстень —
шість   















Змініть форму поданих слів або підберіть до них спільнокореневі, щоб відбулося чергування приголосних. Знайдіть і підкресліть п'ять слів, у яких чергування немож­ливі.


Птах —
Париж —
їздити —
косити —
вінницький —
високий —
вереск —
нога —
студент —
завод —
вузький —
пух —
місяць —
Прага —
брат  
Одеса —
агент —
казах —















Завдання з ключем.
Випишіть слова, в яких відбувається подвоєння чи подовження приголосних.

Війсь(к)омат, солов'ї(н)ий, а(т)естат, а(п)арат, ста(т)ей, (л)єш, глиня(н)ий, за-ко(н)ість, чес(т)ю, змії(н)ий, і(р)аціональний, а(с)иметрія, су(м)а, ка(с)а, моло­дістю, ві(д)аний, попа(д)я, ополо(н)ик, розрі(с)я, сторі(ч), знаря(д)я, поро-(с)я, а(к)умулятор, інтерме(ц)о, Гали(ч)ина.
У виписаних словах підкресліть 2-у від початку букву і прочитаєте ім'я автора пам'ятки ХІ ст. "Слово про закон і благодать".


Виконання тренувальних вправ.
Робота в групах.
1 група.
Спишіть, вставляючи, де потрібно, замість крапок ь.
      
Леген..кий вітрец.. подихає — і ск..різ.. розносит.. тепло ран..н..ого літ..н..ого ранку (Панас Мирний).  Зірон..ка ясна темнен..кої ночі чужа і холодна нам завжди здаєт..ся, квіт..ці ж радіют.. в степу наші очі і сер..це, мов рідне, до неї смієт..ся (І. Манжура). Вмивайся ранком на зорі, коли вода тече кріз.. пал..ці. Поки ще сон..це не горит.., а тліє тіл..ки дес.. у бал..ці (М. Терещенко). Брян..с..кий стояв на спостережному пунк..ті с..омої стрілец..кої роти і звідси керував вогнем. Гострі, в монгол..с..ких вирізах очі дивилис.. на Шуру приязно, з готовністю допомогти. І Тарасик щебетав у передку чумац..кої мажі, як пташка на волі (З тв. О. Гончара). Вс..ого надивився молодєн..кий Чумаченко, Гриц..ків син. Він у дорозі хлопец.. зовсім не той, що дома. Батько аж радуєт..ся його поведінкою між люд..ми (Д. Косарик).

2 група.
Спишіть, вставляючи, де потрібно, замість крапок апостроф.
Акація приймає естафету від зблідлого, прив..ялого бузку (Л.Дмитерко).  Йдуть у доброму здоров..ї дні погожі, весняні (М. Стельмах). Жодне віконце ніде не блисне хоч би тобі тьм..яним вогником. (Я. Баш) Духм..яний запах яблуні старої пливе, як сон. І гілочка р..ясна бринить на вітрі тихою струною (В. Бичко). Степ пірнув у темр..яву (Л. Смілянський). З..їхалося на цей раз до села так багато, як не з..їжджалося ніколи (О.Довженко). В..ючні сідла на конях були системи Бр..янського (О.Гончар). Голос був тихий, повільний, напрочуд багатий різнобарв..ям тональності (В. Швуць). Бжозовський вбіг у молодий бур..ян і приліг у ньому на саму землю (І. Нечуй-Левицький).  «Бурлаки на Волзі» — пер­ша картина І. Ю.Р..єпіна на тему народного життя. Дем..ян Б..єдний відродив один із найсильніших видів сатири — байку.

3 група.
Спишіть, вставляючи, де потрібно, замість крапок пропущені літери.
Біля гаража стоїть напоготові «Буревісник» — роз'їз..на ре­монтна майстерня (О. Гончар).  На сході, по обрію, темніють пояси молодих, полезахисних смуг  (О. Гончар). Сотні очей пристрас­но стежили за цим героїчним переходом танків по дну чужої річки (О. Гончар). Отак за світанком і день переходив, за тиж..-нями — тиждень, а там місяці (А. Малишко). Тремтить у синьому вогні щас..лива далечінь (М. Рильський). Грають радіс..но ріки і шумують гаї (В. Сосюра). Спираюсь на мур і годинами стежу, як безшелес..но бродять тіні з місця на місце (М. Коцюбинський). Барвінок цвів і зеленів, слався, розстилався (Т. Шевченко). Сміється весна надворі, внизу під кручею Дніпро шумить, пере­дзвонює на хвильках срібними перс..нями (М. Стельмах). З ніж­ним пес..ливим, мовби прощальним і потішаючим шелестом вер­бові гілочки пройшлися у неї по щоці (І. Волошин). За порогом дід розправив плечі кіс..ляві, аж тріснуло в суглобах  (Д. Косарик). Сюїта — музичний твір, що складається із самостійних контрас..-них частин, які йдуть одна за одною.

4 група.
Спишіть, вставляючи замість крапок пропущені літери.
Через кілька хвилин понад полками пішла на захід ав..ац..я. Здавалось, що літаки ідуть зовсім беззвучно, німими с..луетами, виключивши всі свої мотори. Гул ескадр..л..й цілком перекри­вався гулом наземної арт..лер..ї. Якось після вечері у вагоні зав'язалась жвава д..скус..я. Мабуть, ніде доцільна думка, свіжа ін..ц..ат..ва не поширюється з такою блискавичною швидкістю, як на фронті. Піднявшись десь із далеких аеродромів, на рів­ні зірок ідуть могутні машини, г..ганти стратег..чної ав..ац..ї. Арт..лер..стами командував Саша Сіверцев. Шура стала на роботу в один з мінських госп..талів. Багіров, діставши знову підводи з транспортної роти, вкладався з матеріальною частиною. Мова йде, чую, про японських рибалок, що потерпіли від ядерних випробувань, від рад..оактивного попелу, що випав десь там на голови їм. Черниша будинок вразив своєю арх..тектурною доско­налістю. З своїм колект..вом Зоя особливо зріднилася в роки вій­ни. Несподівано виринув край шляху с..лует польової будки трак­тор..стів. Швидко світало. Пасаж..ри на палубі заворушились (З тв. О. Гончара).

Підсумок уроку
       З якими орфограмами вам було найскладніше справлятися?
       Що для цього потрібно?

Домашнє завдання
   Навести по п’ять власних прикладів до найскладніших орфограм.