Урок № 5. Розвиток мовлення №2. Стилі, типи мовлення (повторення)



Урок № 5
Тема. Розвиток мовлення №2. Стилі, типи мовлення (повторення)
Мета: систематизувати вивчене про текст, типи і стилі мовлення; сформувати вміння аналізувати текст, визна­чати його основні ознаки, структуру, види зв'язку ре­чень у тексті; характеризувати стилі й типи мовлення; виховувати відповідальне ставлення до навчання.
Обладнання:   таблиця «Текст», тексти, таблиця «Стилі мовлення».

Хід уроку
Оголошення теми і мети уроку.
Систематизація вивченого про текст, типи і стилі мовлення.
1. Прочитайте текст. Пригадайте основні ознаки тексту. Назвіть їх у поданому уривку. Визначте стиль, свою думку аргументуйте. Доберіть заголовок.
     Кожна людина живе своїм неповторним життям, зміст яко­го великою мірою визначає дружина. «Жінка дім тримає за три кути, а чоловік за один»,— каже з цього приводу народна при­казка. А щоб у кожному з них був лад, господиня повинна була багато чого вміти і знати: пекти хліб і варити їсти, шити, прясти, вишивати, ткати, мазати хату, жати, співати колискових, доїти корів і доглядати город. До суджень, поглядів і смаків своїх дружин прислухалися державні мужі і простолюдини. Жінка берегла родинне вогнище і створювала в домі зати­шок, прикрашаючи його. Чоловіки найбільше цінували жі­нок лагідної, мирної вдачі, бо, як сказано в одному з літописів XII століття, «краще бурий віл у домі, аніж жінка злого норову» (Г. Бондаренко).

Робота з таблицями «Тексти», «Стилі мовлення» .
Аналітичне читання таблиці «Текст».

Текст. Засоби зв'язку речень у ньому
Текст — висловлювання, яке складається із сукупності речень, пов'язаних змістом і мовними засобами, і мас структурну завершеність
Засоби зв'язку речень у тексті
Лексичні — повторення слів, уживання синонімів, антонімів. Лексико-морфологічні — використання однотипних форм дієслів, займенників, прислівників, сполучників, часток. Синтаксичні — порядок слів, вставні слова, речення однотипної бу­дови тощо

Робота з текстом.
Прочитайте. Знайдіть засоби зв'язку речень у тексті. Визначте тип мовлення, його основні ознаки.
Перш ніж зводити дім
Старі люди знають, що перед тим, як закладати нову хату, треба вибрати для неї хороше місце. Колись це робили так: звечора на обраному місці позначали кути майбутньої хати і насипали на них по жмені зерна. Вранці, до сходу сонця, дивилися: якщо зерно ніким не зачеплене — місце хороше, якщо ж зерно хтось потривожив, означало, що це місце не певне. Спостерігали за худобою: де на подвір'ї вона любить лягати, там і для оселі буде добре.
Не будували новий дім там, де вже колись стояла хата. Тим більше, якщо в неї вдарила блискавка.
Не поспішайте закладати фундамент нової хати. Запитайте спочатку поради у старих людей... (З календаря)

Робота з таблицею. Аналітичне читання.
Стилі мовлення

Назва стилю
Мовні засоби
Розмовний
Розмовні слова, емоційно-оцінна лексика, фра­зеологізми, діалектизми; модальні частки, ви­гуки, пестливі форми, звертання, односкладні й неповні речення
Художній
Слова, вживані в переносному значені, образна й емоційна лексика, фразеологізми; синтаксичні одиниці всіх видів, вставні слова, звертання, від­окремлені члени речення
Науковий
Терміни, слова з абстрактним значенням, склад­ні сполучники, прийменники, ускладнені прості речення, складні речення всіх видів
Публіцистичний
Суспільно-політична лексика, урочисті слова, ви­рази, спонукальні, окличні речення, звертання
Офіційно-діловий
Канцелярські штампи, офіційні слова, вира­зи, розповідні речення, ускладнені зворотами, складнопідрядні речення

Робота з текстом.
Прочитайте текст. Визначте засоби зв'язку речень у ньому, тип і стиль мовлення. Доберіть заголовок.
Як тільки весна десь у житечку-пшениці розминеться із лі­том, у нас достигають суниці, достигають уночі, при зорях, і тому стають схожими на росу, що впала з зірок.
Це теж, прихиляючи небо до землі, говорить моя мати, і то­му я люблю ту пору, коли сунички засвічують своє цвітіння. Цвітуть вони так, наче самі дивуються, як спромоглися на такий беззахисно-чистий цвіт. А згодом над ними по-дитячи нахиляють голівки зволожені туманом ягоди. І хоч невелика ця ягода, а весь ліс і всяк, хто ходить по ньому, пахне суницею. Я тепер лягаю і встаю, накупаний цими пахощами,— літо, літечко!..
Я люблю, як ти розкриваєш свої вії, прижурений житній цвіт, я люблю, як ти довірливо дивишся на мене очима волошки і озиваєшся косою у лузі, перепілкою в полі. А як хочеться спати в тобі, у твоєму солодкому тумані, у твоїх зорях!.. (М. Стельмах)

Творче завдання з елементами характеристики.
Назвіть мовні засоби, характерні для розмовного стилю. Скла­діть діалог на тему «Моя улюблена пора року».

Робота з текстом з елементами аналізу.
Проаналізуйте поданий текст, з’ясуйте, до якого стилю він належить. Назвіть мовні засоби цього стилю.
     Мабуть, не один з нас відкрив для себе Шевченка ще в ранньому дитинстві. Такі прості і звичайні слова. Скільки раз повторюємо їх, вслуховуємось в їхню мело­дику і не можемо розумом збагнути, словами розказати, в чому ж їх сила, неповторність, особливий магнетизм.
Напевно, отак і самого Шевченка повністю пізнати, вивчити, усвідомити просто неможливо. Він настільки багатогранний і невичерпний, що безкінечний.
Читаючи його прозові твори, просто неможливо не захоплюватися його ерудицією і широким діапазоном сприйняття світу мистецтва, літератури. Шевченко був приречений бути поетом, а це більше ніж митець. Це людина, яка давно стала символом, знаком, легендою.
Творчість Шевченка - не просто поетична творчість, а філософія і мудрість. А тому кожна зустріч з його творчістю - це нові і нові відкриття. Геніальна поезія Т. Г. Шевченка окриляє душу українського народу. У його творах майстерно поєднані любов до України та нищівна критика українців за рабську німоту.
І сьогодні твори Кобзаря знову оживали з уст учасників заходу, її ведучих, вели присутніх тернистим життєвим шляхом народного співця, від дитинства до поховання на Чернечій горі.
На вшанування 203-річчя від дня народження Т.Г.Шевченка 1 березня з 11.30 до 12.30 години читачі Чемеровецької центральної бібліотеки для дітей взяли участь   у   обласному   поетичному   марафоні   «Хмельниччина читає Шевченка», разом з 5-ти класниками Чемеровецького НВК №1 "ЗОШ І-ІІІ ст. ліцей та МНВК".
Ми дякуємо обласній біб­ліотеці для дітей за чудову ідею — провести напе­редодні 203-річчя від дня І народження Т. Г. Шевченка марафон, за можливість протягом тижня щоденно чути пророче Тарасове слово.
Саме такі заходи дають можливість осмислити не тільки велич геніального Поета і Пророка, його славу, але й осягнути непроминущість тих святих | ідеалів, заради яких жив, творив  і  боровся  великий син України. Дивлячись на інтригуючі обличчя дітей, на те, як проникливо і з великою шаною вони читали твори Кобзаря, віриться, що все у нас буде добре, що Тарасове     волелюбство,     сповідування     принципів демократизму і гуманізму в надійних руках (З га- зети «Нове життя»).
Напишіть замітку до шкіль­ної газети «Моя дорога до Шевченка».

Робота з текстом з елементами зіставлення.
Прочитати тест, з’ясувати стиль та мовні засоби цього стилю.
Клас Птахи. Теплокровні тварини. Пристосовані до польо­ту: обтічна форма тіла, передні кінцівки перетворились у кри­ла, пір'яний покрив, де пера налягають одне на одне, міцний і легкий (більшість кісток заповнені повітрям) скелет, кістки деяких відділів скелета зрослися, особливо добре розвинені м'язи грудей. Немає зубів, швидке перетравлення їжі, подвійне дихання, відсутній сечовий міхур, у самок — тільки 1 яєчник. Мають суху, тонку шкіру, майже без залоз. Є куприкова залоза (виділяє жир для змащування пір'яного покриву). Шийний відділ хребта складається з 11—25 хребців. Кістки стопи зрос­лися у єдину кістку — цівку. Зустрічаються рослиноїдні, кома­хоїдні, хижі. Стравохід утворює розширення — воло. Шлунок складається з двох відділів (залозистого і м'язового). Є клоака. Дихання відбувається за допомогою легень і повітряних мішків. Останні забезпечують подвійний газообмін у легенях (при вди­ху і видиху). Повітряні мішки зменшують масу тіла, захища­ють його від перегрівання під час польоту, зменшують тертя м'язів і внутрішніх органів. Серце чотирикамерне (2 передсер­дя, 2 шлуночки). Добре розвинений головний мозок, особливо мозочок. На поверхні великих півкуль є кора. Добре розвинуті органи чуттів. Після запліднення формується яйце, вкрите обо­лонками. Властива турбота про нащадків. Багато птахів перед відкладанням яєць будують гнізда. У виводкових птахів (кури, гуси, фазани й ін.) з яйця виводяться пташенята зрячі, вкриті пухом, здатні пересуватися за дорослим птахом. У гніздових (горобці, ворони, ластівки й ін.) — пташенята сліпі, майже чи повністю голі, не здатні самостійно пересуватися.
Значення: є ланкою у ланцюгу живлення, людина вживає у їжу, полює, використовує пір'я, пух, розводить декоративних птахів.
       Назвіть мовні засоби наукового стилю. Знайдіть їх в одному з параграфів у підручниках фізики, хімії. Перекажіть дібраний матеріал, вживаючи терміни, складні речення тощо.

Дослідження-спостереження.
Прочитайте зразок заяви про прийняття на роботу. До якого стилю належить поданий документ? Назвіть основні ознаки цього стилю.

Директорові
видавництва «Людина і Всесвіт»
Ткаченко Т. К.
Андрієвської Галини Іванівни,
що проживає за адресою:
вул. Вишнева, 8, кв. 14
м.Київ, 01118
Заява
Прошу призначити мене на посаду редактора у відділ навчаль­ної літератури з 04 січня 2017 року. До заяви додаю:
1)  трудову книжку;
2)  копію диплома;
3)  автобіографію.
02.01.2010                                                                                                   Підпис
Перечитайте автобіографії видатних людей. Складіть власну автобіографію.
Поміркуйте, чи потрібно фізикам, математикам, археологам, хімікам, біологам тощо досконало володіти українською мовою? Чому?

Підсумок уроку
Запишіть ключові слова вивченої теми.

Домашнє завдання
Підготуйте лінгвістичне повідомлення в науковому стилі за те­мами: «Текст», «Типи і стилі мовлення».