Урок № 24. Складнопідрядне речення з означальною підрядною частиною.



Тема: Складнопідрядне речення з  означальною підрядною частиною.
Мета: поглибити знання дев’ятикласників про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку; навчити визначати підрядну означальну частину, її позицію відповідно до головної частини; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень з підрядними означальними в текстах; удосконалювати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення з підрядними означальними відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у різноманітних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до тваринного світу.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку
Організаційний момент.
Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
Генералізація мотиваційних резервів школярів.
Актуалізація знань школярів, які необхідні будуть під час засвоєння матеріалу.
2. Назвати види підрядних частин за синтаксичним відношенням. Навести приклади.
3. За допомогою чого поєднуються підрядні частини з головними?
4. Які підрядні частини відповідають на питання який?
5. Які сполучні слова служать засобом зв’язку підрядної означальної частини з головною?

Вивчення нового матеріалу.
Коментар учителя. Підрядні означальні частини виконують функцію розгорнутого означення до якогось члена головної частини, вираженого іменником або іншим словом, ужитим замість іменника. Вони відповідають на питання який? і приєднуються до головної частини за допомогою сполучних слів який, що, де, куди, звідки, коли та сполучників що, наче, неначе, ніби, як, щоб: Я в серці маю те, що не вмирає (Леся Українка).
Близькими до означальних є займенниково-означальні підрядні частини, які пояснюють член головного речення, виражений займенниками той, такий, все, кожний, ужитими в значенні іменника: Щасливий той, хто сни має милі (Леся Українка).


Засвоєння теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи.
Завдання: записати у три колонки речення (означальні, з'я­сувальні, обставинні).
      Коли триста тисяч турків перейшли Дунай та хмарою посуну­ли на Україну, запорожці зажадали від царського уряду повернення на Січ грози бусурманів Сірка (І. Шаповал). Немає такого кутка в Україні, де б не знали про чорнобильську трагедію. Щасливий, хто сни має милі (Леся Українка). Уклін народові, що скинув раб­ства пута, що звівся в шелесті квітучих верховіть! (М.Рильсь­кий). Ми щасливі і горді, що маємо дорогу спадщину наших визнач­них майстрів, художників слова, кращі літературні зразки, нео­сяжне багатство національної мови (К. Гордієнко).

Робота в  групах. Лабораторна робота.
Перша група. Прочитати речення, поставити питання до підрядних речень.
Друга група. Вказати, до яких слів у головній частині відносяться підрядні речення і якими сполуч­никами чи сполучними словами з'єднуються.
         Вживайте якомога більше слів, які підкреслюють ша­нобливе ставлення до людей (І. Томан). Людей, котрі ні­коли не сміються, не можна сприймати всерйоз. Дорос­лими ви стаєте того дня, коли вперше по-справжньому посміялися... над самим собою (Е. Баррімор). У дім, де сміються, приходить щастя (Японська приказка).

Дослідження-аналіз.
        1. Стояла та досвітня пора, коли небо ховає в обіймах гори і ще спить на вершинах, мов у колисці (Я. Гоян). 2. Доля зле жартує з тим, хто сподівається задарма вік прожити (Нар. творчість). 3. Чуєш, ненько, моя вічна пісня та, що з дитинства несу через всі літа (М. Ткач). 4. Ніколи не забуду своєї першої дитячої драми, що тяжко й надовго ранила моє серце (М. Міщенко). 5. Вчорашнє — ніби сон, що випурхнув з очей (В. Симоненко). 6. І мовчала струнка дорога, що, здавалося, в небо вела (Л. Костенко). 7. Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю, на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина (Панас Мирний). 8. По скляному поверху ставка, з глибини якого визирало темне зоряне небо, тихо плив білою хмарою туман (М. Коцюбинський). 9. Думкою за любими синами вона ішла, куди ішли вони (М. Бажан).


Практична робота.
1) Прочитайте речення, запишіть, дібравши необхідні за значен­ням сполучники та сполучні слова. Накресліть схеми речень.
       Цікавтеся людьми,  ... вас оточують (Іржі Томан). Немає більшої честі, ... вірно служити своєму народові (Із журналу).  Благословен той день і час, ... прослалась килимами земля, ... сходив Тарас малими босими ногами (М.Рильський).  Віддаю пе­ревагу поетам, у віршах ... оспівується рідний край (Із журналу). У товаристві, ... поділилося на кілька груп, краще послухайте інших і помовчіть (І. Томан).
2) Замініть, де це можливо, СПР з підрядними означальними простими реченнями з дієприкметниковими зворотами і нав­паки. Запишіть перебудовані речення.
     I. Я славлю сонце над землею,  що сяє тисяччю огнів (В. Сосюра).  На піщаній косі, що кинджалом врізалась в море, стояв маяк (А. Шиян).  Гафійка ловила листя, що розмітав вітер на дворі (М. Коцюбинський).  Засипав сніг стежечку, що миша протоптала (О. Копиленко).
     II. У хвойному лісі, затіненому зеленими кронами дерев, вес­на починається значно пізніше. Над землею, вкритою перепрілим торішнім листям, вже піднялися ранні квіти. Чудовий буває сос­няк, прикрашений вересовим килимом, уранці. Втомлений ніч­ною біганиною, дрімав, не закриваючи очей, полохливий заєць (З тв. В. Пархоменка).
3) З простих речень утворіть СПР з підрядними означальними. Поясніть постановку розділових знаків у них.
    У лісі стоять дерева. Гілки обліпив пухнастий сніг. На високому березі виднілося красиве село. Набережну люди облицювали гранітом. Вулиця в нашому селі рівна і широка. її школярі обсадили бузком, тополями та кленами.
Люди готувалися до зими. Вона мала бути холодною.

    1. Пташки  що   влітку  так  співали  у  ірій  вже поодлітали (Є. Гребінка.).    2. Я знову скучив за тобою чудесне море де не раз я слухав мірний шум прибою у надвечірній тихий час (С. Крижанівський).  3. Сні­жок лапатий падав наче з вати (І. Нехода). 4. Все що гарне у природі все що чесне у народі розцвітає в  ці  деньки.  (М. Рильський).  5.  Я  єсть  той  який щоденно на будові на посту (П.Тичина).

Самостійна робота (з елементом взаємоперевірки).
Варіант 1
    В Україні  засуджували нероб, що не докладали рук до своєї землі, не піклувалися про її силу, красу (Г. Тарасенко).
    Марія Приймаченко малювала на ватмані барвами, які надавали соковитості й щільності зображенням квітів, птахів, звірів, орнаментів, сценок із народного життя (М. Шинкарук).

Творче моделювання.
    1. Не перекидай на інших те, ... . 2. ... , той і собі має. 3. ... , того й величають. 4. Добре тому, ... сюди пече, туди гаряче; до­бре тому, ... : лежить собі. 5. Той щастя не знає, ... . 6. Найкращий той, ... . 7. Велике те слово, ... . 8. Кожна людина гордить­ся справою, ... . 9. Біда на світі, ... . 10. Не той молодець, ... , а той, ....  .
Визначте, які з речень власне означальні, а які займенниково-означальні, аргументовано доведіть.
Довідка: коли нема правди; кого шанують; хто для всіх дбає; що на печі, що на возі; хто горя не бачив; яку сама робить; що за водою пливе, що проти води; що дружбою зветься; хто любить робити людям добро; що мусиш зробити сам.

1. Складіть і запишіть складнопідрядні речення з підрядними означальними, що відповідають схемам.
2. Доповніть частини складнопідрядного речення з підрядни­ми означальними.
1.Ми милувалися клином гусей,   ...  .
2.Високий розлогий дуб,  ...  ,  приваблював фотографів.



Виписати з художніх творів 5–6 складнопідрядних речень з підрядними означальними. Зробити синтаксичний розбір одного речення (на вибір).