Урок № 27. Т Урок № 27. Розвиток мовлення №9. Контрольний твір у публіцистичному стилі мовлення на морально-етичну тему.



Тема: Розвиток мовлення №9. Контрольний твір у публіцистичному стилі мовлення на морально-етичну тему.
Мета: ознайомити дев’ятикласників з вимогами до складання творів у публіцистичному стилі; розвивати вміння учнів усно складати твори в публіцистичному стилі на морально-етичну тему; удосконалювати вміння аналізувати тексти публіцистичного стилю, викладати матеріал послідовно, логічно, з дотриманням стильових ознак; розвивати текстотворчі вміння; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Хід уроку
Організаційний момент.
Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
Актуалізація мотиваційних резервів школярів.

2. Назвати сферу використання публіцистичних текстів.
3. Які проблеми, як правило, порушують у текстах публіцистичного стилю?
4. Поміркувати, які особливості має текст публіцистичного стилю на морально-етичну тему.
5. Пригадати вивчений на уроках української мови в попередніх класах матеріал і дати ґрунтовне визначення понять «етика» і «мораль».


Матеріал для вчителя.
Мораль — система норм, принципів, поглядів і уявлень, що регулюють поведінку людей у ставленні один до одного та до суспільства.
Етика — філософська наука, об’єктом якої є мораль, її походження, розвиток і роль у суспільному та особистому житті людей; норми поведінки; сукупність моральних правил певного угруповання, суспільної організації. Етика як наука прагне дати відповідь на питання, що таке добро і зло, совість і честь, обов’язок, гідність, гуманність, відповідальність тощо.


Мотивація навчальної діяльності учнів.
Коментар учителя.
Публіцистичний стиль характеризується точністю, послідовністю, логічними доказами, а також образністю, виразністю й емоційним забарвленням. Мета публіцистики — викласти або з’ясувати певні суспільно-політичні питання, переконати читачів та слухачів у правильності висунутих думок, націлити на здійснення певних завдань.
Твір-роздум може бути кількох видів: роздум-доведення, роздум-пояснення, роздум-міркування.
Роздум-доведення складається з таких частин: теза, докази, висновок. Цей твір відповідає на питання чому?
Роздум-пояснення. Теза сприймається як правильна. Головне завдання — витлумачити (пояснити) зміст тези. Твір відповідає на питання що це таке?
Твір-міркування будується за схемою:
1) експозиція (що спонукало до роздумів);
2) теза;
3) ланцюжок доведень та пояснень;
4) висновки.

Творче спостереження над текстом публіцистичного стилю з елементами аналізу.
Прочитайте статтю «Квіти для жебрака». Визначте тему, основну думку, стиль та тип мовлення.
Квіти для жебрака
Після Великодня раптово потепліло, і до Львова прийшла весна. Сонце так щедро огрівало землю, що прохолодний вітер, який час від часу зривався з полтв'янського пониззя, вже був безсилий остудити її. На південному схилі Високого Замку гривастилися зелені пагінці трави, на кущах вистрілювали клейку­ваті гостродзьобі бруньки і невгамовно вицвірінькували горобці, а на вершках дерев гніздилося вороняччя. Переповнена напли­вами річок Сороки та Пасіки Полтва вийшла з берегів і, розлив­шись озером, текла собі далі, омиваючи місто з трьох сторін: по­лудня, заходу й півночі.
Коли з-за Лисої гори вигулькнуло сонце, Юрко Рогатинець, що мешкав на Галицькому передмісті, поквапно подався на Русь­ку вулицю.
На той час вулиця вже була заповнена пішаницями. Всі бу­ли веселі, усміхнені, в очах кожного віддзеркалювалося весняне сонце. Юрко не помітив жодного похмурого обличчя, не почув ні одного недоброго слова. Навіть безногий Гілько, який щодень зранку до вечора понуро сидів на своєму дерев'яному, з чотир­ма коліщатками візочку при вході на церковне подвір'я і моно­тонно випрошував милостиню, нині дзвінко підкрикував, сипав жартами і батяркувато підморгував жінкам і дівчатам. І до його солом'яного, від давності почорнілого бриля щедро летіли, ніж­но піддзвонюючи, дрібні монети. Дехто дарував каліці окрайці паски, крашанки, шмати ковбаси та м'яса — усього, що зали­шилося від Великоднього столу. А якась русява, з небесними очима вродливиця простягнула жебракові пучок таких синіх, як її очі, пролісків. Це було так зворушливо, що всі, хто йшов по­близу, з дива оніміли. Через хвилину біля Гілька вже тлумило­ся стільки людей, що годі було до нього доступитися. А молоді парубки, що не могли зрушити з місця, ревниво дивилися услід прудконогій дівчині, що, наче фея, причарувала їх своєю гра­цією і вродою. Каменотеси теж, забувши про сокири та каміння, сторопіло зиркали на дівочу постать доти, поки вона не заверну­ла на Ринковій площі за ріг будинку.
А Гілько, притуливши до обличчя квіти, сидів тихо й приниш­кло. З його вицвілих очей кривулькуватими струмочками стіка­ли, гублячись у густій бороді, сльози. І він їх не витирав, сидів незворушно, випромінюючи обличчям свою внутрішню упокорену втіху. Даруючи квіти Гількові, дівчина, мабуть, і не замислюва­лася, що зогріє серце немічного каліки, який уже давно втратив інтерес до життя і чекав смерті як Божого змилування. І раптом диво — на якийсь момент він відчув себе людиною, можливо, й забув, що безногий каліка, що у нього ні роду, ні племені, що він немічний жебрак...
Коли натовп розійшовся, а тесальники спом'янули про кам'яні брили, Юрко побачив, що над Гільковим капелюхом виріс горб мідяків, але той на них не зважав. Сидів далі, мов скам'янілий, з незгасною усмішкою на устах, тулячи до обличчя пучок квітів (За Р. Корит-ком).
Спробуйте висвітлити проблему жебрацтва в нашій країні з по­гляду:
1) моралі й етики;
2) політики (усно).


1.Подумай, з якої теми в тебе більше знань.
2.Яка з тем тобі цікавіша?
3.Яка з тем найбільш зрозуміла?
4.Чи є в тебе досвід з теми?
5.Чи маєш ти додаткові джерела для твору (література, газети, журнали, довідники)?
6.Визнач ключове слово в темі,
7.Спробуй обґрунтувати свій вибір: «Я обрав би цю тему, тому що…».

Вибір теми.
Прочитайте теми творів-роздумів. Обговоріть їх. Оберіть одну з тем і напишіть твір.
1.  «Моє ставлення до літніх людей».
2. «Все менше рук, що вміють сіять хліб».
3. «Чому люди подають милостиню»
4. «Що вище: істина чи дружба?»
5. Що стоїть за поняттям «гідність»?
6.  Краса врятує світ.
7.  Духовний Чорнобиль страшніший за екологічний.
8.  Поспішайте творити добро.
9.  Ти на землі людина...
10. Вірю в майбутнє твоє, Україно!


Робота учнів над твором-роздумом за обраною темою.
1. Формулювання тези; визначення структури твору.
2. Складання робочого плану.
3. Виклад на чернетці робочого логічного ланцюжка твору.
4. Добір до нього коментарів, цитат.
5. Добір мовного матеріалу до частин твору.
6. Формування узагальнень, висновків.



Запис твору-роздуму в чернетці.

Редагування твору.

Переписування в зошит.

Підсумки уроку.
       Що, на вашу думку, вдалося?
       Які труднощі виникли?
       Як ви їх подолали?

Домашнє завдання.
Повторити все про види складнопідрядних речень