Урок № 29. Складнопідрядне речення з обставинними підрядними частинами місця й часу



Тема: Складнопідрядне речення з обставинними підрядними частинами місця й часу
Мета: поглибити знання дев’ятикласників про основні типи підрядних обставинних частин, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з підрядними обставинними, аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних обставинних.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку
Організаційний момент.
Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку.
Виконання системи практичних завдань дослідницького характеру.
Дослідження-аналіз. Робота в групах.
1 група
Прочитайте речення. Дослідіть, чи це СПР з підрядною частиною місця. Складіть та проаналізуйте схеми речень.
1. Ми жили там, де, здавалося, були ближчими до природи, до трав, до неба і сонця ( О. Гончар). 2. І лелеки щоразу верталися туди, де були гнізда їх народження, найкращі, найрідніші (П. Загребельний). 4. А там далі за річкою, де земля зіходиться з небом, розіслалися лани широкими килимами (Панас Мирний). 4. Звідки вітер, звідти й дощ (Нар. творчість).

2 група
Визначте головні й підрядні частини. Які відношення між ними, яким засобом зв’язку вони виражаються? Назвіть вид підрядної частини.
1. Коли копають картоплю, тихо співають дівчата (М. Рильський). 2. І падають зорі на землю, доки місяць зайде за межу (Н. Нікітченко). 3. Коли настала тиша після бою, у комишах знайшли ми журавля (М. Ткач). 4. Михайло довго нишпорив у коморі, доки не знайшов старенькі санчата (Н. Нікітченко).


Вибірково-розподільний диктант.
1 група. Виписати СПР з підрядними часу.
2 група. Виписати СПР з підрядними місця.
1. Тепер прийшов той час, коли по щастя йдуть (М. Бажан). 2. Люблю, коли в вікно розкрите шумлять безжурно дерева (В. Сосюра). 3. Мій перший вірш написаний в окопі, на тій сипкій од вибухів стіні, коли згубило зорі в гороскопі моє дитинство, вбите на війні (Л. Костенко). 4. Там, де печалили очі руїни, встали міста і сади (В. Сосюра). 5. І скрізь, де тропа моя в’ється, лишив я часточки серця (Д. Луценко). 6. Завітай навесні, коли синя фіалка в чисте небо погляне здивованим оком (М. Сингаївський). 7. Ще не так давно неодмінним атрибутом українського сільського весілля  була скриня, куди складали одяг, рушники, полотно – весь посаг молодої (Л. Орел).  8. Я люблю гордий шум рідних київських вулиць, де недавно ще так сивиною вкривав все мороз (В.Сосюра). 8. Прокидаюся на світанні, коли гаснуть зорі останні (Г.Гордасевич). 9. Благословенна та година, коли до рук «Кобзар» бере дитина (М. Рильський). 9. Уночі, як Чумацький Шлях сріблясту куряву постеле, Вийди на Дніпро! (П. Тичина).10. Де роботяща молодиця, там чиста світлиця (Народна  творчість).

Дослідження-трансформація.
Варіант 1
Допишіть прислів'я, утворивши складнопідрядні речення з підрядними місця. У разі утруднення скористайтеся довідкою.
1. Де не повернеться ... . 2. Де один панує ... . 3. Куди не обер­ни ... . 4. Де м'яко стелять ... . 5. Скрізь добре ... . 6. Де гроші говорять ... . 7. Де трактор оре ... . 8. Де згода панує ... . 9. Куди кінь з копитом ... . 10. Куди голка ... . 11. Де глибша вода...
Довідка: золоті верби ростуть; там сотня бідує; то все дірка зверху; там твердо спать; де нас нема; там правда мовчить; там пшениці море; там і горе танцює; туди й рак з клешнею; туди й нитка; там більша риба.

Варіант 2
У кожному реченні підкреслити граматичні основи, з’ясувати вид речення, визначити части­ни головну й підрядну.
Доки баба спече книші, ... . Поки розумний думає, то ... . Поки хвалько нахвалиться, ... . Замкнув пан стайню, ... . Повів коня кувати, ... . Це буде тоді, ... . Скакав м'ячик    Як пішов по масло,  доки не перескочиш. Загоїться,  ...  . Доки грім не вдарить        Жалів яструб курку, ... . Тоді просо засівається, ... .
Довідка: ... в діда не буде душі. ... дурень уже робить. ... будько набу­деться. ... як коні вкрали. ... як кузня згоріла. ... як у курки зуби виростуть (як рак свисне; як п'явка крикне; як на долоні волосся виросте). ... доки на цвяшок проколовся. ... то в печі погасло. Не кажи гоп поки весілля скоїться. ... мужик не перехреститься. ... поки всю обскуб. ... як сухий дуб розвивається.

Пунктуаційний практикум.
І. Спишіть речення, поставте розділові знаки. Виконайте повний синтаксичний розбір двох речень (на вибір).
1. Під небом соковитим і дзвінким де ходить вітер теплий і рум'яний вони будують променистий дім – ці прості, засмале­ні титани (М. Рильський). 2. Уже зоря золоторога де полинами зацвіло кладе на огненні пороги своє сивіюче крило (В. Сосюра). 3. Де вагонів багряна змія край села із низенької хати вийде ма­ти смуглява моя... (В. Сосюра). 4. Люблю мандрувати по рідній країні. Куди не поїду скрізь люди гостинні (І. Муратов). 5. Як гарно в Берестовому скрізь куди не піду (І. Вигран). 6. Ніби стою на скелях, поруч із сонцем високим, Там де орлиця пестить сина свого – орла (Л. Забашта).

ІІ. Спишіть речення, поставте розділові знаки. Виконайте повний синтаксичний розбір двох речень (на вибір).
Я народилася коли з-під снігу потічки з гір карпатських за­шуміли (П. Кубаєвич). Коли я йшла стежиною до річки  травинка із-під ніг мені всміхнулась (О. Омельченко). Затрембітай мені  вів­чарику здалека  коли до гір прилине наш лелека (Л. Забашта). Коли зоря в ранковім небі погожий віщувала день  мене будив пта­шиний щебет і повнив серце молоде (Б.Дегтярьов). Поки ранки ще блакитні й білі  босоногий хлопчику  побігай! (М.Самійленко). Ми живем і не вмрем  поки сонцю горіти (О. Галета.). Допоки жити буду я  в моїй душі живе жар-птиця (В. Загороднюк).

 Творче моделювання.
До поданих головних частин дописати підрядні частини, які відповідали б на записані в дужках питання. У змодельованих реченнях розставити пропущені розділові знаки.
1. Народні пісні я можу слухати (як довго?) 2. Там рідна земля моя (де?). 3. (Відколи?) я заціка­вився фольклором. 4. Пам’ятник беде споруджено (де?). 5. Вкладати мудрість у прислів'я, приказки й притчі народ почав (від якого часу?). 6. (Звідки?) звідти було видно ліс. 7. Батьки вирішили поїхати туди (куди?). 8. (Доки?) доки ноги носять.

Трансформація тексту.
Перебудуйте прості речення в складнопідрядні, замінивши виділені другорядні члени близькими за змістом підрядни­ми часу. Запишіть утворені речення.
1. Лелеки прилітали навесні. 2. Дощ припинився тільки вранці. 3. Пройшло чимало часу з дня нашої першої зустрічі. 4. Після обі­ду він любив пройтися тінистим парком. 5. До отримання листа близькі нічого не знали про його плани. 6. Після закінчення зборів жваве обговорення не припинилося. 7. З настанням ночі рух на мосту завмирає. 8. Водій зупинив автобус, побачивши червоне світло світлофора.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.
Складіть по три речення із складнопідрядними місця та часу. Зробіть синтаксичний розбір двох речень.