Урок № 28.Складнопідрядне речення з обставинними підрядними частинами способу дії й ступеня, порівняльними



Тема: Складнопідрядне речення з обставинними підрядними частинами способу дії й ступеня, порівняльними 
Мета: сформувати в учнів поняття про складнопідрядні речення з підрядними обставинними; ознайомити з типами підрядних обставинних частин; розвивати вміння визначати тип складнопідрядних речень з підрядними обставинними, розмежовувати складнопідрядні речення з підрядними способу дії та міри і ступеня дії, складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і прості речення, ускладнені порівняльними зворотами, аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Хід уроку
Організаційний момент.
Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку.
Актуалізація знань дев’ятикласників з теми.



Основні типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними

На які питання
відповідає підрядна
частина
Засоби зв’язку
СПР з підрядними способу дії


що
СПР з підрядними міри і ступеня дії


Вказівні слова так, настільки, сполучники що, наче
СПР з підрядними порівняльними


Як, мов, немов, наче, неначе, ніби та ін.
СПР з підрядними часу


Як, як тільки, ледве, коли,
відколи, після того як та ін.
СПР з підрядними умови


якщо, якби, коли, коли б,
як, тільки б та ін.
СПР з підрядними місця


де, куди, звідки та ін.
СПР з підрядними причини


бо, тому що, через те що,
у зв’язку з тим що
СПР з підрядними мети


щоб, аби, для того щоб,
затим щоб та ін.
СПР з підрядними допустовими


хоч, незважаючи на те що,
дарма що, хай, скільки не
та ін.
СПР з підрядними наслідковими


так що


Тестове завдання на установлення відповідності (взаємоконтроль).


1 Наслідку.
2 Способу дії.
3 Причини.
4 Умови.
5 Допусту.
6 Часу.


Речення
А Щось несказанно чарівне і зворушливе криється в природі, коли під місяцем бовваніють чи іскряться розмивчастим відливом чубаті полукіпки (М.Стельмах).
Б Хоч вітри ідуть супроти, та незламні наші крила (А.Малишко).
В  На дні тієї щілини був мочар, росла осока та очерет, так що ніяк не можна було туди прокласти шлях (І.Нечуй-Левицький).
Г Народ сам скує собі долю, аби тільки не заважали (М.Коцюбинський).
Д  Земля прекрасна, тому що на ній живуть дзвінкоголосі малюки (Ю.Бедзик).
Е Косарі затягли пісню так голосно, що аж луна пішла понад ставом (І.Нечуй-Левицький).

Ключ. 1-В; 2-E; 3-Д; 4-Г; 5-Б; 6-А


Опрацювання теоретичного матеріалу підручника.





Виконання системи практичних завдань дослідницького характеру .

Випишіть спочатку складнопідрядні речення з підрядними способу дії, потім – міри і ступеня.
1. А злива так само почала відходити, як і надійшла (М. Стель­мах). 2. .Він говорив так весело, що майже всі поснули (М. Хвильо­вий). 3. А лист же так тихо шепотить, так тихо, нібито старенька бабуся куняючи шепче онучатам казку (М. Кропивницький). 4. Ячмені поча­ли половіти немов сивина старості злегка торкнула буйну рослин­ність  землі (М.Коцюбинський). 5. Як зграя над морем летить лебедина так слава безсмертна над світом летить (В. Сосюра). 6. Конюшина так рясно та буйно зацвіла, наче синювато-червоні вогники побігли по траві (В. Коломіець).  7.  Увага до нього була настільки велика, що Дорош почував себе дуже незручно і ще нижче схиляв голову (Г. Тютюн­ник). 8. За всіх не розповіси так само як усіх зірок на небі не перелічиш чи всіх грибів у лісі не позбираєш (Є. Гуцало).

Пунктуаційний практикум.
Спишіть, розставляючи пропущені розділові знаки і замінюю­чи трикрапки потрібними вказівними словами.
Червоні жовтогарячі й жовті веселчині смуги були ... ясні неначе горіли тихим полум'ям (І.Нечуй-Левицькиії).  Боженко глянув на Савку ... грізно що той зразу ж зблід (О. Довженко). Пішли ... сніги що за поріг не витягнеш ноги (П. Воронько).  Сонце пекло ... що й уночі степ пашів (Ю. Яновський). Буває ... що в лю­тому весною пахне сніг (М. Нагнибіда). Надворі було ... ясно що й глянути було трудно не заплющивши трохи очей (І. Нечуй-Левицький).

Творче моделювання.
Варіант 1
До поданих частин складного речення доберіть продовжен­ня – підрядні способу дії. Запишіть утворені речення.
1. Вона знала класичну літературу так, що... . 2. Як..., так весня­не сонце пригрівало землю. 3. Стелився над отавами туман, немов­би... . 4. Вуха заклало, ніби... . 5. Мов...,  вразила нас ця звістка. 6. ..., так і спатимеш. 7. Як бджола летить до квітки, так... . 8. ..., як буває ранньої весни.

Варіант 2
До поданих частин складного речення доберіть продовжен­ня – підрядні міри і ступеня. Запишіть утворені речення.
1. Повітряний змій піднявся так високо, що аж.... 2. Отакий вес­няний сонячний день видався, як... . 3. Я настільки захоплений книжкою, мовби... . 4. Стільки різних думок роїлося в голові, наче... . 5. Як..., так змінювалися пейзажі за вікном автомобіля. 6. Учень так швидко формулював правило, що....



Вибірково-розподільна робота.
1. Випишіть складнопідрядні речення з підрядним порів­няльним і порівняльним зворотом.
1. Немає гіршої покути, як в ріднім краї носить пута (Народна творчість). 2. Літа збігають як вода (Народна творчість). 3. Краще не обіцяти, як слова не дотримати (Народна творчість). 4. Безмежнеє поле, як райдуга, в серці сія (В. Сосюра). 5. Пригорну до серця, мов ди­тя, пелюстки розквітлої лілеї (О. Деркач). 6. Не встигне ще білий день очі протерти, як починається в лісі радісна музика (П. Козланюк). 7. Принишкли перехожі на хвилину, показують цікавій дітворі, як га­мірно видзьобують калину червоногруді жваві снігурі (О. Хало). 8. І бродить місяць над домами, неначе срібний вартовий (В. Сосюра). 9. Од козачої відваги втік паша, як битий лис (Б. Олійник).
        
2.  Прочитайте вибрані з поезій Т. Шевченка речення. Розподіліть їх на три типи:
а) з підрядними способу дії; б) з підрядни­ми міри й ступеня; в) з підрядними порівняльними. Запишіть.
1. Не так серце любить, щоб з ким поділиться. 2. Мені так любо, любо стало, неначе в Бога... . 3. Тяжко, тяжко мені стало, так, мов я читаю історію України. 4. Як небо блакитне — нема йому краю, так душі — почину і краю немає... 5. Послужи йому так щиро, як мені служила. 6. Грає кобзар, виспівує, аж лихо сміється. 7. Ані хмари­ночки, та тихо, та любо, як у раї. 8. Орлом сизокрилим літає, ширяє, аж небо блакитне широкими б'є. 9. І блідий місяць на ту пору із хма­ри де-де виглядав, неначе човен в синім морі то виринав, то потопав.

Дослідження-трансформація.
Замініть, де можливо, порівняльні звороти орудним відмін­ком порівняння. Поясніть, чому в деяких реченнях така заміна неможлива.
1. Проміння сонця грало на воді, як золоте мереживо. 2. На­висла над людьми небезпека, як чорна хмара. З, Очі в нього блищали, як у вовченяти. 4. Вода стікала з листя дерев, як по рин­вах. 5. У грудях, як соловейко, співала радість. 6. У покосах горіли, як червоні суниці, зорі. 7. Завірюха, як звірюка, стогне, виє, реве. 8. Безмежний степ, як море, котить пшеничну хвилю.

Дослідження-моделювання (робота за варіантами).
Мета завдання — навчити учнів розрізняти прості речення з порівняль-ними зворотами і складнопідрядні речення з підрядними обставинними порівняльними.


1. Заплакала сова на скелях, ... . 2. Косарі тримали в руках коси,  ... .
Варіант 2
1. Жайворонок підлетів невисоко й повиснув, ... . 2. Місяць висить на протилежному боці неба, ... .




Виписати по два складнопідрядних речення з підрядними способу дії, міри і ступеня, порівняльними. Зробити синтаксичний розбір одного речення (на вибір).