Урок 26. Розвиток мовлення №8. Усний твір-роздум у публіцистичному стилі мовлення на суспільну тему



Урок 26
Тема: Розвиток мовлення №8. Усний твір-роздум у публіцистичному стилі мовлення на суспільну тему
Мета: перевірити вміння учнів писати твори на суспільні теми в публіцистичному стилі; удосконалюва­ти навички визначення меж запропонованої теми твору; формувати вміння аналізувати соціокультурні відомості про Україну; розвивати уяву, ло­гічне та образне мислення; виховувати повагу до рідної землі; формувати комунікативну та полікультурну компетентності.

Обладнання: тлумачний словник.

Хід уроків
Оголошення теми й мети.
Актуалізація опорних знань учнів. 
Завдання і запитання до учнів.
Поясніть лексичне значення слова суспільний.
Як ви розумієте, що таке твір на суспільну тему?

Мотивація навчальної діяльності школярів.
Основний зміст роботи.
1.   Слово вчителя. Підготовча робота.
Твір-роздум на суспільну тему здебільшого складається в пуб­ліцистичному стилі, основною сферою застосування якого є су­спільно-політичне життя. Серед мовних ознак публіцистичного стилю — вживання суспільно-політичної лексики, емоційно-за­барвлених слів, риторичних запитань, окличних речень.

Твір-роздум будується за такою схемою:

2. Розглянути таблицю, з'ясувати відмінності між основними типами мовлення.
Типи мовлення
Основна функція
Смислові відношення (виражаються реченнями)
Будова висловлювання
Розповідь
Повідомлення про події
Часові
Експозиція, зав'язка, кульмінація, розв’язка
Опис
Словесне зображення предмета
Просторові
Певна послідовність загальних і часткових ознак, що визначають предмет
Роздум (міркування)
Доведення або пояснення певної думки, факту
Причинно-наслідкові
Теза, аргументи, висновки

3. Назвати характерні особливості такого типу мовлення як роздум.
4. Прочитати поданий текст, визначити його стиль і тип мовлен­ня. Довести свою думку.
Ти і Батьківщина
Дорогі юні друзі!
Ви часто чуєте від своїх наставників на урочистих зборах фра­зу: «Віддамо всі свої сили Батьківщині!» І, можливо, сприймаєте її іноді тільки як гасло, як заклик, не уявляючи повною мірою, чим пройняті й що містять у собі ці слова... Далеко не кожен з вас уявляє собі, на який шлях ступить, яке місце в житті займе...
А що під силу вам?.. Відповідь – поряд з кожним із вас. Вона у такому звичному слові – навчання. І це зовсім не мало. І дуже важливо і відповідально. Адже Батьківщині потрібні освічені, зна­ючі люди. А шкільні науки це не що інше, як основи ваших май­бутніх професій...
Наука – справа не проста, важка. Це правильно! Проте як для кого. Для одних – легко й цікаво, для інших – важко і нудно. Але ж важко буває тільки тоді, коли нудно. Запевняю вас, нудних наук не буває. Не може бути! Адже вони розвиваються і спрямовують багато що в нашому житті.
... Саме відкриття роблять наше життя цікавим, привабливим, захоплюючим. Отже, необхідно, звертаючись до шкільного предме­та, постаратися щось відкрити в ньому для себе – розкусити захований в глибині солодкий горішок таємниці... І тоді, повірте, вперто почне закрадатися думка про майбутню професію, думка, яка, звичайно ж, іще більше посилить потяг до обраного предмета. І цьому ви віддаватиме усі сили. Отримуючи натомість радість захоплення... (Ю. Чеповецький).

5.  Ознайомлення учнів з темами пропонованих творів.
1)    «На тернистих шляхах нації».
2)    «Душа болить за рідну Україну».
3)    «Я вірю в майбутнє твоє, Україно!».
4)    «Що нам потрібно відроджувати? ».
5)    «Державний суверенітет».
6)    «В нас єдина мета — Україна свята, нездоланна ніким і ні­
коли».
7)    «Чим я можу бути корис­ним   моїй Україні»

6.  Робота учнів над складанням твору на одну з тем.

Підсумки уроку.
1.  Заключна бесіда.
Аргументуйте свій вибір теми твору.
Що в роботі вам видалося найскладнішим?
2.  Складання сенкану.
         Складіть сенкан зі словами Україна або Батьківщина.

Домашнє завдання.
Взяти інтерв'ю у батьків та записати власні міркування на тему «Яким я уявляю майбутнє України».