Урок № 30. Складнопідрядні речення з обставинними підрядними частинами причини, мети, умови



Тема: Складнопідрядні речення з обставинними підрядними частинами причини, мети, умови 
Мета: поглибити знання дев’ятикласників про основні типи підрядних обставинних частин, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з підрядними обставинними, аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних обставинних.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку
Організаційний момент.
Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку.
Виконання системи практичних завдань дослідницького характеру.

1. Якби я була зіркою в небі, я б не знала ні туги, ні жалю (Леся Українка). 2. Прилинь, сизий орле, бо я одинокий (Т. Шевченко). 3. Лукаш хоче надрізати березу, щоб сточити сік (Леся Українка). 4.      Погодився б жити в засніженій тучі, щоб тільки народові промінь світив (А.Малишко). 5. Якби-то далися орлинії крила, за синім би морем милого знайшла (Т.Шевченко). 6. Іноді зривається дощ, бо хмари набрякли од дрібних краплин (О.Копиленко). 7. Строкатий дятел тому, що в нього чергується біле і чорне пір'я (А.Давидов). 9. Деркач з'являється в нас пізно, бо більшість дороги з теплих країн проходить пішки (А.Давидов). 10. Досягши вершини, зупинились, щоб перепочити (О. Гончар).

Вибірковий диктант.
Випишіть складнопідрядні речення з підрядними умови.
1. Коли б кізка не скакала, то і ніжку б не зламала (Народна творчість). 2. Як голова сивіє, то чоловік мудріє (Народна твор­чість). 3. Як даси полю гною, то дасть хліба вволю (Народна твор­чість). 4. Коли ти маєш перли, то й розум май і перед свинями не розсипай (Л. Глібов). 5. Що написано на роду, те не об'їдеш і на льоду (Народна творчість). 6. Як у ліс не з'їздиш, то й на печі змерзнеш (Народна творчість). 7. Виїзд сплануєш – часу не змар­нуєш (Народна творчість). 8. Що вимовиш язиком, то не витягнеш і волом (Народна творчість).

Конструювання-трансформація.
І.  На основі поданих речень складіть і запишіть складнопід­рядні речення з підрядним причини.
1. Маршрутне таксі зупинилося. Пасажир захотів вийти. 2. Уз­лісся, луки, болото аж гудуть від радісних пісень. Весна! 3. Сезоном тиші називають період з кінця квітня до початку липня — дикі тва­рини висиджують потомство. 4. Погасли вогні па вулицях міста: усі спочивають після турбот робочого дня. 5. Ми зовсім перестаємо го­ворити, прислухаючись до чудової тихої пісні. 6. До нашого озерця підемо. Треба рибу рятувати.

ІІ. 1. Доберіть до поданих речень синонімічні складнопідрядні з підрядним мети. Запишіть складені речення.
1. Іде осінь фарбувати багрянцем ліси. 2. Нараду скликано для обговорення перспективного плану на рік. 3. Молодь приїхала привітати ветеранів. 4. Для правильного догляду за кімнатними рослинами треба прочитати спеціальну літературу. 5. Для збереження лісів від пожеж було ви­ділено кілька вертольотів. 6. На допомогу пожежникам прибули мешканці навколишніх сіл. 7. Улітку багато людей їдуть у ди­тячі табори відпочивати. 8. Приїхавши в село, пішов до школи привітатися з учителем. 9. Щоліта старшокласники йдуть у бу­дівельні фірми працювати.

ІІІ. Встановіть відповідність між частинами прислів'їв.  Ви­значте вид утворених речень. Запишіть їх.


мені черевики                                      виросли б і в роті гриби.


був хліба край
б не чорнив другого.


кури не заклювали
вона б і небо зрила.


та якби
й під вербою рай.


можна
б три дні брехали.
Якби
сам був білий                          , то
й не смерділа б.


свині крила
нелегко було б жити.


собаки побачили
пішла б я на музики.


стіни вміли говорити
зорі з неба брала б.


душа часнику не їла
ще живий був би.



Творче моделювання.
Доберіть до поданих речень синонімічні конструкції з під­рядними умови.
Зразок. Не знаючи броду, не лізь у воду. — Як не знаєш броду, не лізь у воду.
 1. Хочеш їсти калачі, не сиди на печі. 2. Розбиту чашку не скле­їти. 3. Не розбивши крашанки, не спечеш яєчні. 4. У невмілого руки не болять. 5. Не кидай старих чобіт, поки нових не купиш. 6. Пога­на компанія і доброго чоловіка зіпсує. 7. Чорну душу й милом не відмиєш. 8. Добрий чоловік надійніший від кам'яного мосту. 9. Від­станеш годиною — не здоженеш родиною.

Пунктуаційний практикум.
Списати, розставити розділові знаки, визначити тип підрядної частини, засоби її зв'язку з головною частиною.
1. Духовна культура людини буде неповною якщо вона по­збавлена знань... (В.Сухомлинський).  2. Плаче хмаринка мала що більше не буде тепла (В.Сторожук). 3. Мудрість одвічно з Святого Письма зачерпни щоб напоїти прийдешнього в’янучі стебла (А.Зігора).  4. Коли втомлюся я жит­тям щоденним Щоденним лихом що навколо бачу Тоді я думку шлю в світи далекі (Леся Українка). 5. Просяєш світлістю ума Поміж народами всіма Та скоро згаснеш якщо в тебе Народу рід­ного нема (Д. Павличко). 6. Щоб з людьми тобі було не стидно не скупись на ласку і тепло (П.Камінський). 7. Земля прагне цілющої зливи просить ласки людської і сили бо стомились від хімії ниви Україно ти моя мила! (Г. Гужвій). 8.  Якби зібрати з неба всі зірки і всі сонця з усіх небес на світі моя любов горітиме яркіш за всі сон­ця, на тисячі століттів (В. Сосюра). 9. Коли б мені крила орли­ні ті крила Я б землю покинув і на новосілля орлом бистрокри­лим у небо полинув (М.Забіла). 10. Озимини зелена рота припала низько до землі, бо колеться колючим дротом холодного повітря лід (Є. Гуцало). 11. Можемо стати над прірвою в полі щоб одвертати людей од біди голосом пісні і доброї волі (П. Воронько). 12. Якщо серце не байдуже ти зі мною заспівай (М. Ткач).


Установіть відповідність між видами підрядних частин і реченнями
1
обставинне мети
А Коли в людини є народ, тоді вона уже людина.
2
обставинне часу
Б Ітиму, доки вистачить снаги.
3
обставинне умови
В У мене єдина молитва, щоб малоросом не став.
4
обставинне причини
Г Стежку відшукати треба, щоб ходив ти вік у щасті.




Д Я не клянусь, тому що я не зраджу.




Написати творчу роботу на тему «Що я можу зробити для України», використавши у її тексті кілька складно­підрядних речень з підрядними причини та мети, умови.