Урок № 31. Складнопідрядні речення з обставинними підрядними частинами наслідку й допустовими



Тема: Складнопідрядні речення з обставинними підрядними частинами наслідку й допустовими 
Мета: формувати вміння аналізувати засоби зв’язку в складнопідрядних реченнях з підрядними обставинними наслідку й допусту; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних обставинних; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати логічне мислення учнів, удосконалювати навички розпізнавати мовні явища, групувати, доповнювати тощо.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку
Організаційний момент
Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку
Виконання системи практичних завдань дослідницького характеру
Вибірковий диктант.
Прочитати речення. Виписати складнопідрядні з підрядними наслідковими.
1. Річка набрякла водою, так що берегів не видно (Є. Гуцало). 2. Однієї ночі сталося так, що я не міг заснути (М. Йогансен). 3. Пішли такі сніги, що за поріг не витягнеш ноги (П. Воронько). 4. Буває так, що в лютому весною пахне сніг (М. Нагнибіда). 5. Надворі було так ясно, що й глянути було трудно, не заплющивши очей (І. Нечуй-Левицький). 6. Хутір ховався серед дерев, так що влітку іншу хатку даремно шукатимеш (М. Трублаїні). 7. Сонце пекло так, що й уночі сніг пашів (Ю. Яновський). 8. Земля висохла так, що під ногами дзвеніла (М. Коцюбинський). 9. Хлопці вийшли до села із заходу, так що тепер їм не було чого боятися
(Г. Тютюнник).
Порівняти, чим відрізняється зміст головного речення у виписаних реченнях і в решті речень. Сформулювати і записати висновки.

Дослідження-аналіз.
Визначити вид складних речень і за допомогою сполучника так що перебудувати їх на складнопідрядні з підрядними наслідку. Чи з’явилися якісь нові відтінки значення в перебудованих реченнях?
1. Світло в кімнаті раптом погасло, і я не дописав вправи. 2. Лив дуже густий дощ, аж вода клекотіла з ринви. 3. Надворі зробилося так темно, що за крок уже нічого не можна було побачити. 4. Дивний звук пролунав так несподівано, що я мимоволі здригнувся. 5. Тому що дощова завіса була дуже щільна, світло з сусідніх будинків ледве вгадувалося крізь неї. 6. Смереки збилися в купу: трудно було пролазити між шершавими пнями. 7. Після обіду піднявся дужий вітер, і тонкі стовбури осик тривожно застогнали. 8. Проміння сонця пронизало увесь ліс, і кожний листочок наче вирізьбився.



Дослідження-трансформація.
Записати подані речення, поставивши розділові знаки так, щоб: а) підрядна частина виражала наслідок того, про що йдеться в головній; б) підрядна частина виражала спосіб дії та ступінь вияву дії чи ознаки в головній.
1. Я скучив за сім’єю так що не можу дочекатися зустрічі. 2. Туристи просувалися повільно так що довелося  розставляти намети навпомацки. 3. Хлопці подружилися так що їх всі називали нерозлийвода. 4. Було морозно так що здається замерзли й телеграфні стовпи.5. Доповідь була продумана так що не було жодних зауважень. 6. Здоровенний дуб розлягся, розширився своїм кострубатим гіллям так що аж темно під ним. 7. Теплий туман слався по полю і наливав балку по самі вінця так що дерева потопали в ньому. 8. Сніг на чоботях встиг станути так що на пухнастому червоному килимі калюжі збільшилися.

Дослідження-моделювання з підказкою.
Складнопідрядні речення з підрядними причиновими перебудувати у складнопідрядні речення з підрядними наслідковими.
Зразок: Туристи вирішили зупинитися на відпочинок, бо йти вночі гірською стежкою було б небезпечно ( складнопідрядне речення з підрядним причини). – Вночі йти гірською стежкою було б небезпечно, так що туристи вирішили зупинитися на перепочинок ( складнопідрядне речення з підрядним наслідковим).
Основні правила заміни: 1) причинові сполучники і сполучні слова опускаються; 2) підрядна причинова частина перетворюється на головну; 3) головна частина при підрядній причиновій перетворюється на підрядну наслідкову, яка за допомогою сполучника  так що приєднується до головної.
1. Слідопити поспішають у поле, бо в них там теж є діло. 2. Дядько Македон був наш найближчий сусід через дорогу, бо жив якраз проти нашого двору. 3. Гнат правив у нас за старшого, бо в нього вже не тільки вуса посіялись, а й борода закучерявилась ( З тв. Ю. Збанацького). 4. З вікна відкривався чудовий краєвид, бо вночі сніг покрив землю срібною вуаллю. 5. Можна було сподіватися дощу, бо на небі збиралися великі хмари. 6. З вікна відкривався чудовий краєвид, бо вночі сніг покрив землю срібною вуаллю. 7. Все навкруги прищулилося й завмерло, бо загуркотів грім. 8. Жовтувата курява здіймалась в повітрі і колихалася над головами, бо юрба розбила ногами грубий пісок (М.Коцюбинський).

Вибірковий диктант.
Виписати складнопідрядні речення з підрядним допустовим. Пояснити розділові знаки.
1. Ніч яка місячна, зоряна, ясная, видно, хоч голки збирай (М.Старицький). 2. Хоч ще зима жбурляє сніг у квітні, але весни вже всі ознаки є (Л.Дмитерко). 3. А Нашому Петрові хоч траву їж (Нар. тв.). 4. Хоч хліб з водою, аби милий з тобою (Нар. тв.). 5. Уночі хоч як тріщить, а вдень проти сонечка плющить (Нар. тв.). 6. І де б я не був за далекою даллю, тебе ж, Україно, завжди пізнаю (А.Малишко). 7. Хоч удень, хоч уночі гудуть над містом літаки (М.Бішин). 8. Скільки не вертався, ти не шанувала (Нар. тв.). 8. Хоча б на хвилинку перепочити просилися втомлені руки (Я. Саєнко). 10. Він такий добрий, хоч до рани прикладай (Народна творчість).

Дослідження-трансформація.
1. Стояла ще зима, ще лежав сніг, але вже пахло весною. 2. Артилерія била по танках, а вони все йшли вперед. 3. Дощик пройшов, але ще капало з дерев. 4. Ми дуже хочемо, але не зможемо приїхати вчасно. 5. Ми їх попереджали, а вони не слухають. 6. У нас є бажання, та немає можливості прийти на концерт. 7. В Ірини гарні оцінки в атестаті, але вона вагається, вибираючи між природничим і гуманітарним факультетами. 8. Максим як користувач непогано знався на комп'ютерах, але захиститися від атаки хакерів не зумів. 9. У нашому садку багато яблунь різних сортів, та в цьому році вони зовсім не вродили. 10. Дощ лив як з відра, однак дідусь таки поїхав на дачу зібрати малину.

Пунктуаційний практикум.
Варіант 1
І. Спишіть, розставте розділові знаки.
1. Що йому не говори а він усе догори (Народна творчість). 2. Хоч і є що їсти та нема з ким сісти (Народна творчість). 3. Бо красен труд хоч рясен піт (М. Рильський). 4. Вже листячко прокинулось в живцях хоч сніг у лісі сріблиться повсюди (Д. Луценко). 5. Як не мудруй а правди ніде діти (Л. Глібов). 6. І мене заспокоюють радіо­грами дощу хоч ніколи не вчив я його плюскотливої мови (Р. Росіцький). 7. Добру науку приймай хоч її і від простого чуєш (І.Франко).

ІІ. Перебудуйте останнє речення, щоб воно відповідало такій схемі:


Варіант 2
 І. Спишіть, вставляючи пропущені розділові знаки. Визначте вид підрядних речень, сполучники, якими вони з'єд­нуються з головним.
1. Тепла все ще не було дарма що минуло кілька днів березня. (П. Тичина.) 2. Хоч і зазирало сонце крізь листя старих буків всередину лісу проте віяло тут прохолодою. (О.Маковей.) 3. Хоч була осінь а день   вибрався   теплий   погожий. (Панас Мирний.) 4.Перед  ним  лежав  шлях   курний  уже  хоч  була рання весна. (М. Коцюбинський.) 5. В пустелі стояла непорушна недвижна спека даремно що був тільки квітень. (Ю. Смолич.)
II. Доберіть найскладніші за будовою слова і виділіть у них  морфеми.


Орфографічно-пунктуаційний практикум.
Варіант 1
Спишіть, розкриваючи дужки. Поставте потрібні букви і розді­лові знаки. Виконайте синтаксичний розбір складнопідрядних речень наслідкових.
У сонному повітрі чулися які(сь) звуки ніби хто(сь) зітхав чи ш...птався. 3..мля і небо потонули в гл...бокому мороці так що за кілька кроків (не)видно було (ні)чого. Ми спустилися в долину. Темно як у пеклі так що лобом у дер...во вткнешся. Злість мене бере тому що тупцюємось на міс...і. Бур...ян густішає та трава як очерет вище голови так що не прод...решся. Лазимо спот... каємось. Потім набр..ли на ковбаню. Вода плющ...ть-дзюркотить аж в горлі залоскотало... (За І. Багряним).

Варіант 2
    Спишіть речення, вставляючи пропущені букви та розділові знаки Підкресліть сполучники, що з'єднують підрядні речення з головними. З'ясуйте, на що вказують підрядні речення, яке місце щодо головних займають. Складіть схеми трьох речень.
1. Хоч як би під правду лжа не р...дилась правда як мати на світі одна (В.Соколов).  2. Вона (мова) одна у нас така - уся співуча і дзвінка уся плакуча і гримуча хоч без лаврового вінка (Т.Шевченко).  3. Ось такі лаври пр...ніс Кульбаці цей дощ дарма що ухекався комишан..ць неабияк (О.Гончар). 4. Хоча я й дуже люблю ліс але п...боююсь його душі (М.Стельнах). 5. Жнива найменше схожі на народ хоч і вінчають битви переможні (М.Братан).


Дослідження-моделювання.



Лінгвістичний експеримент (заміна мовних одиниць співвідносними — синонімічними).
Зразок. Індіанці для здобуття прихильності вогню приносили йому в жертву жменю тютюну (З енц.).— 1. Індіанці, щоб здобути прихильність вогню, приносили йому в жертву жменю тютюну (цільові відношення). 2. Індіанці приносили в жертву вогню жменю тютюну, бо хотіли здобути його прихильність (причинові відношення).
Причинові, наслідкові відношення: Величезні діаманти Атлантичного океану довкола гирла Амазонки видаються коричневими й зеленими із-за змішування морської води з річковою (З енц.).
Часові відношення: Будівництво метрополітену в Києві розпочалося аж після Другої світової війни (З енц.).
Часові, умовні відношення: Під час відвідування цього благословенного краю можна зазирнути в завтрашній день, сповнений новизни, неспокою й наснаги (О. Ірванець).
Умовні відношення: Багато чого можна з’ясувати після заглиблення в мовну давнину (А. Матвієнко).
Довести, що підрядні частини залежно від мети автора й функціональне-стилістичної спрямованості висловлювання можуть виражати найрізноманітніші смислові відношення.



І. 1. Ніхто з нас не куштував абрикосів, бо ні в кого в селі вони не ростуть (Гр. Тютюнник). 2. Не відмовиш фразеології в дивацтвах, тому що виокремлює з-поміж інших не красенів і тямущих (В. Ужченко). 3. Івась був кмітливий хлопець, адже він виростав серед буйної сонячної багатої української природи, серед широких степів (А. Чайковський). 4. Коли людина після крутого підйому лісової дороги виходить на простору площу, її вражає краса цього місця (К. Ґудзик).
ІІ. 1. Шумлять старезні дуби, ніби бачать столітні сни про долю свого рідного краю
(І. Пільгук). 2. На траві блищала трава, ніби діаманти (А. Чайковський). 3. Колоски стояли рівно й гарно, тихо вдихаючи сизувату імлу, наче поле вкривалося на ніч чимось м’яким і невгамовним (В. Думанський). 4. Зачарований світ за вікном проступає з нічного туману, мов подвір’я зробилося дном Океану (М. Руденко).
ІІІ. 1. Хоч і важко жилося молодому Франкові, проте в гімназії він виявляв феноменальні здібності (З енц.). 2. Хоч то булла ще зима, а вже сонце йшло високо. 3. Від тих гараздів Максим мусив тікати, хоч як тяжко приходилося кидати свою хату, рідного батька й сестру. 4. Хоч як жаль було Тарасові бідного чоловіка, та чогось не злюбив він його (З тв. А. Чайковського).
Ключ. І. Зайве четверте речення (складнопідрядне речення з підрядним часу). Решта — складнопідрядні з підрядними причини. ІІ. Зайве друге речення (просте речення, ускладнене порівняльним зворотом). Решта — складнопідрядні речення з підрядними порівняльними. ІІІ. Зайве третє речення (підрядна частина стоїть після головної).



Виписати по три складнопідрядних речення з підрядними частинами наслідку й допусту.
Скласти їхні схеми.